Menu
E-shop
Αναλώσιμα

Μπαταρίες
Προϊόντα καθαρισμού & φροντίδας

Ανταλλακτικά

Ear tips
Thin Tube

Αξεσουάρ

Θήκη ακουστικού
Fitting
Βοηθητικές συσκευές

Τι Προσφέρουμε
Blog

Τηλεργασία: προκλήσεις και λύσεις για τα άτομα με προβλήματα ακοής

Δημήτρης Χρυσικός, MSc

Medical Electronics Engineer

Πρόεδρος Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ακοολογίας & Τεχνολογίας

 

Τα άτομα με προβλήματα ακοής συμβάλλουν ενεργά στην επαγγελματική επιτυχία των επιχειρήσεων σε όλους τους κλάδους παγκοσμίως. Δημιουργούν διάφορες μορφές επικοινωνίας, είτε επικοινωνώντας με ένα μόνο άτομο, είτε έχοντας πολλούς συνομιλητές ταυτόχρονα, κατά τη διάρκεια διαφόρων συσκέψεων. 

 

Παρόλο που οι συνθήκες, δεν είναι πάντα ιδανικές, έχουν προσαρμοστεί μαθαίνοντας να διαβάζουν τα χείλη (χειλεανάγνωση), να λαμβάνουν πρωτόκολλα ομιλίας και να δημιουργούν δίκτυα υποστήριξης μεταξύ τους, έτσι ΄ώστε για να μπορούν να συμβαδίζουν με τα φυσιολογικά ακούοντα άτομα.

Αυτό δεν ανταποκρίνεται στη συνήθη εργασιακή εμπειρία. Αλλά με βάση τα επίσημα στοιχεία από τον Παγκόσμιο Οργανισμό με Αναπηρία και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, είμαστε όλοι υποχρεωμένοι να τα γνωρίζουμε αυτά έτσι ώστε τα άτομα με βαρηκοΐα να μπορούν να εργαστούν ισότιμα.

Το 2019 περίπου 450 εκατομμύρια ενήλικες παγκοσμίως είχαν απώλεια ακοής ενώ υπολογίζεται ότι έως το 2050, ο αριθμός αυτός θα αγγίξει τα 900 εκατομμύρια άτομα. 

Υπάρχει μια προοδευτική αύξηση της βαρηκοΐας στις υψηλές συχνότητες με την αύξηση της ηλικίας που είναι γνωστή ως «πρεσβυακουσία». 

Για τους άνδρες, η απώλεια ακοής στις υψηλές συχνότητες μπορεί να ξεκινήσει ήδη από τα 25 χρόνια της ηλικίας τους, συχνά και λόγω των συνθηκών εργασίας, ενώ στις γυναίκες μπορεί να ξεκινήσει στα 30 χρόνια της ηλικίας τους. Η απώλεια ακοής στις υψηλές συχνότητες μπορεί επηρεάσει και τους εφήβους ενώ, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμα και τα παιδιά.

Οι άνθρωποι με μεγάλου βαθμού βαρηκοΐα βασίζουν σε μεγάλο βαθμό την επικοινωνία τους στην ανάγνωση των χειλιών, ακόμη και όταν χρησιμοποιούν ακουστικό βαρηκοΐας, ενώ τα άτομα με κώφωση μπορεί να χρησιμοποιούν τη νοηματική γλώσσα για να επικοινωνούν. 

Τα άτομα με μικρού βαθμού βαρηκοΐα μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να διαπιστώσουν ότι η ποιότητα της ακοής τους ποικίλλει από μέρα σε μέρα ή από την εναλλαγή των διαφόρων ηχητικών περιβαλλόντων. Μπορεί επίσης, η ακοή τους να εξαρτάται, εκτός από τα ακουστικά βαρηκοΐας ως το βασικότερο μέσο αποκατάστασης και βοηθητικά από την χειλεανάγνωση.

 

Η Jill Gardner, πρωτοπόρος λύσεων μάθησης που έχει εργαστεί σε εταιρείες όπως η «The Walt Disney Company», η «Deloitte» και η «Farmers Insurance», είναι πολύ γνωστή στα μέλη της διεθνούς κοινότητας ατόμων με βαρηκοΐα. Έχει ζήσει με μεγάλη απώλεια ακοής για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της και με τη χρήση των ακουστικών βαρηκοΐας έχει λάβει μέρος σε πολυάριθμες συνεδριάσεις όπου λαμβάνονται σοβαρές αποφάσεις. Όμως η εργασία εξ αποστάσεως την οδήγησε να κάνει μια διακοπή των δραστηριοτήτων της. Όπως τονίζει χαρακτηριστικά η ίδια «Πάντα έβρισκα έναν τρόπο για να βεβαιωθώ ότι η απώλεια της ακοής μου δε με παρεμποδίζει στις δραστηριότητες μου. Έχω διαχειριστεί ακόμη και ομάδες πολλών συνομιλητών από απόσταση. Αλλά σε αυτές τις καταστάσεις, είχα τη δυνατότητα να γνωρίσω εκ των προτέρων τα πρότυπα ομιλίας κάθε ατόμου. Αυτό βοηθά να αποκρυπτογραφηθούν όλα αυτά που συζητούνται όταν προσπαθούν να διαβάσουν τα χείλη μέσω οθόνης κατά την διάρκεια τηλεδιάσκεψης». 

 

Τηλεργασία και προβλήματα ακοής: Οι προκλήσεις

 

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι με προβλήματα ακοής υπερβαίνουν αυτές που βιώνουμε οι περισσότεροι από εμάς. Ακολουθούν παραδείγματα πώς αυτοί που έχουν πολύ καλό επίπεδο ακοής έχουν περισσότερες δυνατότητες από τους βαρήκοους μέσω της τηλεργασίας στο σπίτι: 

 

Εάν υπάρχουν πολλά άτομα που μιλούν ταυτόχρονα, οι άνθρωποι με καλή ακοή μπορούν να επιλέξουν τι να ακούσουν και τι να αγνοήσουν, ενώ τα βαρήκοα άτομα είναι υποχρεωμένα να επιλέξουν ελπίζοντας να βρουν το κατάλληλο τρόπο για εστίαση των λεγομένων. Όταν κάποιος γυρίζει ή απομακρύνεται από την κάμερα, τα άτομα με καλή ακοή μπορούν να παρακολουθήσουν όσα συζητούνται ακόμα κι αν δεν μπορούν να τα δουν. Τα βαρήκοα άτομα θα πρέπει να ελπίζουν ότι κάποιος θα επαναλάβει αυτά που συζητούνται και δυστυχώς μπορεί να μην γνωρίζουν καν αυτά που sasέχουν ειπωθεί.

 

Δεδομένου ότι τα άτομα με φυσιολογική ακοή εξακολουθούν να είναι η πλειοψηφία του πληθυσμού, δε χρειάζεται να σκεφτούν την εμπειρία των εργαζομένων με βαρηκοΐα, όπου πρέπει να κάνουν προσπάθειες για να προσαρμοστούν στον κόσμο της ακοής.

Η μη σωστή προσέγγιση στο θέμα αυτό, θα οδηγήσει πολλές επιχειρήσεις να απολέσουν πολλά αξιόλογα στελέχη που ενδεχομένως έχουν προβλήματα ακοής. 

 

Μια κατάσταση συμπεριλαμβάνει 33 διάσημα βαρήκοα άτομα μεταξύ των οποίων χαρακτηριστικά αναφέρονται ο πρώην Πρόεδρος των Η.Π.Α Bill Clinton, γνωστός για τη μεγάλη ικανότητά του να διαπραγματεύεται και να επικοινωνεί με άλλους συνομιλητές του, ο Thomas Edison, ένας από τους μεγαλύτερους εφευρέτες της Αμερικής, ακόμη και ο Stephen Colbert, ένας δημοφιλής πολιτικός σατιριστής και οικοδεσπότης τηλεοπτικών εκπομπών.

 

Τηλεργασία και προβλήματα ακοής: οι λύσεις

 

Τι μπορεί να γίνει; Η λύση είναι πολύπλευρη. Χρειάζεται μια συλλογική προσπάθεια για την προώθηση μιας πραγματικής νοοτροπίας για την ένταξη των βαρήκοων ατόμων σε ένα υγιές εργασιακό περιβάλλον.

  • Θα πρέπει λοιπόν να διασφαλίζεται η επιτυχημένη συνέχεια των επαγγελματικών δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια αυτής της αλλαγής στην εργασία από το σπίτι. Βασικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός οι χώροι εργασίας στο σπίτι πρέπει να είναι οι κατάλληλα διαμορφωμένοι και με τον κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό που να προσεγγίζει όσο περισσότερο γίνεται αυτόν του χώρου εργασίας. Θα πρέπει επίσης να παρέχονται προσβάσιμες τεχνολογίες όπως π.χ. υπότιτλοι και αναγνώστες οθόνης κατά τη διάρκεια των διαδικτυακών διασκέψεων και βιντεοκλήσεων.

 

  • Ο διαχειριστής των τηλεδιασκέψεων θα πρέπει να γνωρίζει λεπτομέρειες για όλα τα άτομα που συμμετέχουν σε αυτήν. Αυτό θα τον βοηθήσει να καταλάβει και να προσαρμοστεί σε τι πρέπει να κάνουν όλοι οι συμμετέχοντες ετσι ώστε να προσφέρει τις κατάλληλες εναλλακτικές λύσεις σε όλα τα άτομα με βαρηκοΐα. Αυτό περιλαμβάνει την επιλογή στον τρόπο με τον οποίο προτιμούν να επικοινωνούν (π.χ. τηλέφωνο, διαδικτυακή συνομιλία κειμένου, μήνυμα κειμένου, email κ.λ.π.). Θα πρέπει επίσης να προκαλέσουν την ευαισθητοποίηση όλων των μελών της ομάδας για να βοηθήσουν στην εξισορρόπηση των αναγκών του κάθε βαρήκοου ατόμου. 

 

  • Συνιστάται η χρήση βιντεοκλήσης αντί της απλής κλήσης ήχου και θα πρέπει να βοηθηθούν ώστε μπορούν να συμμετέχουν ενεργά στη συζήτηση και στη λήψη των αποφάσεων.

 

  • Τα βαρήκοα άτομα θα πρέπει να αναφέρουν και να συζητήσουν με ειλικρίνεια και λεπτομέρειες το θέμα που αντιμετωπίζουν.

  • Η τεχνολογία χρήσης υπότιτλων είναι πολύ αργή για την ροή της τηλεδιάσκεψης, και χρησιμοποιούνται ελάχιστα στην εφαρμογή της τηλεργασίας, ενώ έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούνται επιλογές καρτών, κάτι που αποτελεί ένα θετικό στοιχείο και βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση. Όλοι, όμως πρέπει να διασφαλίσουμε, κατά τη διάρκεια των συναντήσεων, ότι είμαστε προσαρμοσμένοι σε αυτά αλλά και των άλλων μορφών επικοινωνίας ώστε να διασφαλίζεται η καλύτερη προσβασιμότητα των βαρήκοων ατόμων.

  • Θα πρέπει να χρησιμοποιείται μια πλατφόρμα τηλεδιάσκεψης που θα παρέχει άμεση ή ζωντανή κάρτα, διασφαλίζοντας ότι οι συναντήσεις έχουν ρυθμιστεί κατάλληλα.

  • Θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι ένα άτομο ομιλεί κάθε φορά και να υπάρχει ένας διαχειριστής της τηλεδιάσκεψης. 

  • Να χρησιμοποιείται βίντεο για οπτική αλληλεπίδραση έτσι ώστε να ενθαρρύνονται οι συμμετέχοντες να κοιτάζουν απέναντι στην κάμερα όταν μιλούν.

  • Να γίνεται η αποστολή με γραπτή περίληψη των βασικών σημείων συζήτησης και των αποφάσεων που λαμβάνονται.

 

Με το 60% των ατόμων με απώλεια ακοής να αποτελούν μέλος του εργατικού δυναμικού ή των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, ενώ ταυτόχρονα πολλοί ηλικιωμένοι παραμένουν ενεργοί στο εργατικό δυναμικό (ιδίως στην Η.Π.Α.), είναι σημαντικό να συμμετέχουμε όλοι στη δημιουργία ενός σωστού περιβάλλοντος επικοινωνίας για όσους αντιμετωπίζουν μικρά ή μεγάλα προβλήματα ακοής, ιδιαίτερα σε αυτήν την εποχή όπου η τηλεργασία και η εξ αποστασεως επικοινωνια κυριαρχουν ολο και περισσότερο στη ζωη μας. 

Σχετικά άρθρα